Friday, August 3, 2007

Solat Jumaat di LUTH Kuala Lumpur

Hari saya ke Kuala Lumpur kerana ada urusan di Menara Citibank. Kebetulan saya tiba di Jalan Tun Razak pada pukul 1.20 tengahari lalu singgah di LUTH untuk menunaikan solat Jumaat. Kesesakkan jalanraya..aduh mak oi..tensen. Saya meletakkan kereta di tepi jalanraya berhadapan bangunan PNB. Tawakkal sahaja. Kalau kena gesel dengan kereta yang lalu di tepi, nasiblah.. Saya berjalan menuju ke arah bangunan LUTH. Kedengaran azan berkemundang dan kaum muslimin mula berpusu-pusu menuju ke bangunan LUTH.
Ada yang masuk ke dalam Masjid LUTH di aras bawah tanah dan ada juga yang membentang sejadah di ruang pintu masuk bangunan LUTH. Ada juga yang membentang tikar lalu duduk berbual sambil menikmati makanan atau minuman di kawasan taman kecil yang terletak 10 meter dari ruang pintu masuk tadi. Solat Jumaat atau berkelah, kawan oi. Walaupun kutbah Jumaat dibacakan namun ada masih berbual sesama kawan di sekeliling bangunan LUTH tersebut sambil berdiri menunggu solat Jumaat.
Ramai yang membawa sejadah untuk solat Jumaat tetapi digunakan oleh diri sendiri. Apa salahnya semua sejadah itu digabungkan supaya dapat dikongsi dengan mereka yang tidak membawa sejadah. Ada yang terpaksa bersolat berlantaikan simen keran tidak membawa sejadah. Bayangkan simen yang dipijak oleh ribuan orang saban hari yang berurusan di LUTH menjadi tempat sujud jemaah solat Jumaat. Subahanallah.

No comments: